Rijnlandgeschiedenis.nl gebruikt cookies om bezoek te meten en om het voor bezoekers mogelijk te maken informatie op deze website te delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

CONTACT HOLLAND 1941-1942, een soms spannend boek over de Duitse kustverdediging en landingen van geheim agenten in Noordwijk, Katwijk en Scheveningen in 1941 en 1942.

De auteurs, vader en zoon Harff, zijn bekend door de vele publicaties over de Duitse bunkerbouw en alles wat met de Atlantikwall te maken heeft, in het bijzonder in Katwijk en Noordwijk (waar een museum is gewijd aan dit onderwerp). In dit boek wordt ingegaan op de organisatie van de Nederlandse en Britse geheime diensten in Londen, de Duitse opsporingsdiensten en de Duitse kustverdediging. Ronduit spannend is het hoofdstuk over de operaties zelf die zeer gedetailleerd zijn beschreven.

Link naar Contact Holland 1941-1942

Gereformeerden aan de Nieuwe Rijn, een bijzondere en interessante studie geschreven door M. Houtman over de ontwikkeling van de Gereformeerde Gemeente in Leiden (en later Leiderdorp) van het begin af aan.

Dit boek zal in de toekomst door zijn volledigheid zeker als naslagwerk dienst kunnen doen. Begonnen wordt met de opkomst van hervormingsbewegingen binnen de katholieke kerk en vervolgens krijgt de opkomst van het calvinisme in Leiden de meeste aandacht. Het accent van het boek valt op de ontwikkelingen in de negentiende eeuw en eindigt met de periode in Leiderdorp als het kerkgebouw aan de Nieuwe Rijn moet worden opgegeven en er vanaf november 1988 in Leiderdorp ter kerke gegaan wordt.

Link naar Gereformeerden aan de Nieuwe Rijn

Leiderdorp tijdens de 80-jarige oorlog. Dit rijke en bijzonder vormgegeven boek bevat vele nieuwe vondsten, de bijdragen zijn diepgravend en goed geschreven. Er komen zeer veel facetten van de besproken periode aan de orde, zoals bijvoorbeeld kerkgeschiedenis, de rederijkerskamer, schilderkunst, het Huis ter Does, de plaatselijke steenbakkers- en kalkbrandersindustrie, herbergen en alcohol, en alles is vlot leesbaar opgeschreven.

Link naar Leiderdorp tijdens de 80-jarige oorlog