Zet het in de agenda
Historische Vereniging Alphen aan den Rijn
De Alphense middenstand maakt reclame 1940 – 1982
Berry Dongelmans schreef een trilogie over de Alphense middenstand onder de titel ‘Koop Lokaal’. Hij neemt ons mee naar de periode na de Tweede Wereldoorlog en vertelt over de acties van de middenstanders om Alphenaren te verleiden om hun producten te kopen. Op gezamenlijke Middenstandstentoonstellingen laten de winkeliers de nieuwste snufjes zien. Door de komst van warenhuis V&D in 1949, moeten ze maatregelen nemen om hun concurrentiepositie te verstevigen. De oprichting van winkeliersvereniging ‘De Tien in Eén’ is een eerste reactie. In 1962 opent V&D aan de Van Boetzelaerstraat ‘de modernste supermarkt van Nederland’. De winkeliers doen er alles aan om klanten naar de lokale winkels te lokken. Zegeltjes plakken en wedstrijden met slagzinnen blijven hierbij een aantrekkelijke manier. Het publiek vindt het allemaal prachtig, want wie wil er nu geen vakantie of Citroën 2CV winnen?
In de lezing is ook aandacht voor de nieuwe winkelcentra in Alphen-West (bijv. Prinses Irenelaan) en in Ridderveld (bijv. Ridderhof en Koopzwam). Deze lezing en de afbeeldingen zullen herinneringen naar boven halen bij veel Alphenaren.
Deze lezing wordt gehouden in Wijkcentrum Swaenswijk - Jongkindt Coninkstraat 2B te Alphen aan den Rijn en start om 14:00 uur.
De entree bedraagt € 5,00 en dit is inclusief 2 koffie of thee.