Rijnlandgeschiedenis.nl gebruikt cookies om bezoek te meten en om het voor bezoekers mogelijk te maken informatie op deze website te delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Accepteer cookies
Zondag 22 januari 2017

Contactgegevens
Kievitdreef 51
2743 ED Waddinxveen
T 0182 61 89 84
E secretaris@hgwaddinxveen.nl

Waddinxveen, Historisch Genootschap Waddinxveen

Geef de Duitse tankgracht in Waddinxveen een gezicht

Brede stroken weiland in Waddinxveen werden in 1944 door de Duitse bezetter veranderd in ondiepe plassen. Het CDA wil die zogeheten Vordere Wasserstellung een gezicht geven.

De CDA'er Evalien de Haan-Zijlstra heeft bij partijgenoot en wethouder Brigitte Leferink het verzoek ingediend om deze tankgracht een gezicht te geven. "Ik denk dan bij het nieuwe treinstation Waddinxveen Triangel aan een markering in de bestrating, een vertelbank of een informatiebord.''

De belangstelling van De Haan voor de vroegere tankgracht van de Erste of Vordere Wasserstellung is aangewakkerd door nieuw archeologisch onderzoek van de Omgevingsdienst Midden-Holland. In de Waddinxveense bodem van het toenmalige verdedigingswerk zouden nog diverse sporen zijn te vinden.

De tankgrachten in het Groene Hart maakten deel uit van een gordel van hindernissen. "Vooral bestaande watergangen waren hiervan een vast onderdeel'', ontdekte De Haan. "Ze vormden een eerste extra verdedigingslinie op enkele tientallen kilometers afstand van de Atlantik­wall langs de Noordzeekust om het bezette land tegen een geallieerde invasie te beschermen.

Met de aanleg van de verdedigingslinie tussen Noord-Holland en Noord-Brabant werd in 1943 begonnen. "De Duitsers waren weliswaar vanaf het begin van plan ten westen van deze verdedigingslinie het gebied onder water te zetten, maar dat is pas in het voorjaar van 1944 in stroken gebeurd'', weet de voormalige beroepsmilitair.

Langs de westkant van de spoorlijn Gouda-Alphen bij Park Triangel herinnert een smalle bermsloot nog aan de vroegere brede gracht die van de Eerste Tocht tussen Boskoop en Waddinxveen en langs de sportparken 't Suyt en de Sniep naar de nieuwe woonwijk liep. Ten zuiden van de spoorlijn Gouda-Den Haag boog de water­linie af richting Hollandsche IJssel in de omgeving van de Goudse Julianasluis.

In de meeste gemeenten is de loop van de verdedigingslinie niet archeologisch beschermd of aangeduid, zoals in Waddinxveen nu wel gebeurt. Dat komt door gebrek aan belangstelling hiervoor, denkt de Omgevingsdienst Midden-Holland. De ligging van de tankgrachten zou aan de hand van oude luchtfoto's goed te reconstrueren zijn.

Bron: AD